Co jeść, aby uniknąć efektu jojo?

Jaka dieta jest najlepsza aby nie osiagnąć efektu jojo? Skuteczna dieta odchudzająca, po której nie będzie efektu jojo, to przede wszystkim dieta prawidłowo zbilansowana. Powinna ona uwzględniać produkty ze wszystkich kategorii spożywczych. Tak zróżnicowana dieta powinna zawierać:

  • chude mięso, tj. drób, cielęcina, królik oraz wędliny bez dużej ilości tłuszczu,
  • produkty zbożowe, szczególnie ciemne pieczywo,
  • pełnoziarniste makarony, brązowy ryż,
  • chude ryby, np. pstrąg,
  • mleko oraz jego przetwory, a także chudy twaróg.

Odchudzanie bez efektu jojo polega na stopniowej rezygnacji z diety. Dzięki temu efekt jojo nie wystąpi. Najczęstszym błędem popełnianym przez osoby odchudzające się, jest szybki powrót do poprzednich zwyczajów żywieniowych. Zazwyczaj przyjmuje się okres około 2 miesięcy, w ciągu których wprowadza się produkty ograniczone lub wykluczone z diety. Okres wychodzenia z diety bez efektu jojo jest jednak bardzo indywidualną sprawą i zależy od wielu różnych czynników, zarówno fizycznych, jak i psychicznych.

Jak zapobiec efektowi jojo?

W celu uniknięcia efektu jojo nie należy stosować zbyt rygorystycznej diety, w której zawartość energetyczna jest mniejsza, niż 1500 kcal. Kilka wskazówek, na skuteczne odchudzanie bez efektu jojo:

  • spożywanie niewielkich porcji posiłków – warto zjadać 5 małych posiłków dziennie, co 3 – 4 godziny,
  • spożywanie dużej ilości błonnika, który odpowiada za uczucie sytości oraz reguluje przemianę materii. Jego dzienną dawkę najlepiej rozłożyć na wszystkie posiłki, np. na śniadanie owoce z chlebem razowym, na obiad sałatkę,
  • stosować możliwie jak najbardziej racjonalną dietę i zbliżoną do normalnego sposobu odżywiania,
  • nie należy wracać do starych nawyków żywieniowych.

Efekt jojo może przydarzyć się każdej osobie, bez względu na płeć. Na jego wystąpienie w dużym stopniu narażone są osoby, które odchudzają się w nieodpowiedni sposób, przez stosowanie monotonnej diety, bogatej jedynie w warzywa i owoce. Dlatego też przy procesie odchudzania, warto uwzględnić kilka powyższych wskazówek, które pozwolą cieszyć się trwałą utratą masy ciała.