Suplementacja to jeden z bardziej kontrowersyjnych tematów. Z jednej strony mamy do czynienia z wypowiedziami rozmaitych „mędrców”, którzy przestrzegają przed „witaminami z tabletek”. Z drugiej natomiast strony kapitalną rolę prawidłowej suplementacji doskonale znają chociażby wyczynowi sportowcy lub kulturyści. Czy więc warto sięgać po suplementy?

Jaką rolę odgrywa suplementacja i czy jest wskazana?

Jak sama nazwa wskazuje, suplementacja oznacza zapewnienie organizmowi dodatkowej podaży określonych substancji odżywczych z pominięciem drogi „standardowej”, a więc pokarmu.

Dlaczego jednak w ogóle stosuje się suplementy? Prawidłowe zbilansowanie diety tak, aby zawierała ona w odpowiednich proporcjach wszystkie potrzebne ustrojowi związki jest niezwykle trudne. Istnieje również cały szereg czynników, które albo utrudniają przyswajanie niektórych substancji odżywczych, albo też „wypłukują” je z organizmu. Do takich czynników zaliczyć należy między innymi:

  • 1. Stosowanie używek(alkohol, papierosy, kawa)
  • 2. Niedobory snu
  • 3. Stres
  • 4. Intensywny tryb życia
  • 5. Przewlekłe zmęczenie

Już dzięki powyższym przykładom widać, że na przynajmniej 3-4 z wymienionych czynników narażona jest tak naprawdę większość z nas. Jeżeli do tego dojdą jeszcze trudności w zakresie odpowiedniej kompozycji codziennego jadłospisu, otrzymujemy prostą drogę do chronicznych niedoborów ważnych substancji odżywczych.

Wiele mówi się np. o powszechnym wśród Polaków niedoborze witaminy D3. Częstym problemem jest jednak również zbyt niska podaż magnezu, cynku czy witamina B12.

W tym miejscu pojawia się pytanie: czy w ogóle można efektywnie uzupełnić niedobory witamin lub minerałów przy pomocy suplementów diety? Odpowiedź brzmi: jak najbardziej, jednak z zastrzeżeniem, że bynajmniej nie wszystkie preparaty posiadają taką samą jakość.

Jak dobierać suplementy diety?

Często można spotkać się z opiniami, według których przykładowo „preparaty z magnezem sprzedawane w sklepach są bezwartościowe”. Ile jest w tym prawdy? Tutaj wszystko zależy po prostu od formy chemicznej magnezu. Na rynku dostępne są zarówno suplementy zawierające nisko lub wręcz skrajnie nisko przyswajalne formy chemicznego tego minerału(tlenek magnezu, asparaginian magnezu, węglan magnezu), jak też suplementy zawierające magnez w wysoko przyswajalnych formach chemicznych- cytrynian magnezu, jabłczan lub taurynian.

Ta sama zasada odnosi się do suplementacji witaminy B12 oraz cynku. Przypomnijmy, że na niedobory tej pierwszej substancji szczególnie narażone są osoby, które nie jedzą czerwonego mięsa lub też spożywają je w niewielkich ilościach. Na dodatek zdolność organizmu do „wychwytywania” witaminy B12 z pożywienia maleje razem z wiekiem. Ponadto istnieje szereg faktorów negatywnie wpływających na biodostępność tej niezwykle ważnej substancji.

Cynk z kolei odgrywa istotną rolę nie tylko z perspektywy wyglądu oraz kondycji włosów, cery czy paznokci. To bowiem właśnie w sporej mierze ten pierwiastek mineralny odpowiada za prawidłową produkcję testosteronu. Stąd też np. zawodowi kulturyści praktycznie standardowo stosują preparaty typu ZMA, czyli połączenie cynku, magnezu i witaminy B6.

Podsumowanie

Jak widać na powyższych przykładach, suplementacja  w wielu wypadkach jest nie tylko wskazana, ale wręcz konieczna. Aby jednak korzystanie z suplementów miało jakikolwiek sens, należy starannie je dobierać. Warto przy tym pamiętać, że w aptekach znajdziemy również np. preparaty witaminowe posiadające status leków, a nie suplementów diety, co stanowi dodatkową gwarancję jakości oraz efektywności.